De nieuwste uitgaven – de vijfde druk – van ISSO-publicaties 82.1 en 75.1 over energieprestatie zijn nu beschikbaar. De kennis is nu aangepast aan de NTA 8800:2023.
Deze publicaties zijn onmisbaar voor alle mensen die zich bezighouden met energieadvisering en het opstellen van energielabels.
Jaarlijks verschijnen er verschillende, geactualiseerde onderdelen van het Stelsel Energieprestatie van Gebouwen (EPG). Onderdeel is onder andere de herziene versie van de NTA 8800:2023. De genoemde publicaties, 5e druk, zijn ook onderdeel van het Stelsel EPG.
Tot 1 april is de 4e druk nog van toepassing op de examens. Vanaf 1 april 2023 wordt er geëxamineerd volgens de 5e druk versies van de ISSO-publicaties 75.1 en 82.1. De 4e druk versies zijn nog beschikbaar via ISSO Open. Tot 1 juli mogen energielabels op basis van één van beide protocollen gemaakt worden.
Vanzelfsprekend moet de markt wennen en bekend raken met de wijzigingen. Vandaar dat energieadviseurs in 2023, evenals in 2022, verplicht zijn om een bijscholing te volgen. Deze bijscholing, die men tussen 1 januari en 1 juli 2023 met succes moet afronden, is een voorwaarde om de vakbekwaamheid als energieadviseur te behouden. De bijscholing is bedoeld om de EP-adviseurs op de hoogte te brengen van de wijzigingen in de NTA 8800, de nieuwe opnameprotocollen en de veelgemaakte fouten. Op 19 december 2022 waren er 2293 adviseurs vakbekwaam.
De opleidingen en examens voor professionals die energieadviseur willen worden, zullen vanaf 1 april ook op de vijfde druk van deze ISSO-publicaties gebaseerd zijn.
De zorgmedewerker was rustig aan het werk toen er drie cliënten binnenkwamen. Deze jongeren kwamen zoals afgesproken en zouden door de medewerker aan het werk worden gezet. Er heerste een gemoedelijke sfeer en er leek niks aan de hand. De sfeer sloeg om toen een vierde cliënt de kamer betrad. Bij binnenkomst zonderde ze zich direct af, bij de vraag of ze ook aan de tafel kwam zitten volgde een norse reactie.
De client wou in geen geval meewerken en werd door de zorgmedewerker naar haar kamer gestuurd om na te denken. Ook dit weigerde ze. Omdat het meisje na verschillende keren nog steeds niet wou luisteren vertrekt de zorgmedewerker om te overleggen met een collega.
Haar collega staat haar bij en vertelt de cliënt nogmaals dat ze naar haar kamer moet om tot rust te komen en na te denken. Nu luistert de cliënt wel.
De cliënt is inmiddels ruim 10 minuten op haar kamer geweest om af te koelen. De zorgmedewerker besluit haar op te halen om te kijken of ze rustiger is geworden. Op het moment dat ze samen door de gang lopen probeert de cliënt de zorgmedewerker bij haar haren te grijpen. De zorgmedewerker houdt haar af met haar arm. Vervolgens grijpt het meisje naar haar keel en geeft de medewerker een harde duw. De zorgmedewerker komt vervelend ten val en landt op haar stuitje.
Direct komen er twee collega’s haar te hulp schieten. Conform het protocol van de zorginstelling wordt de situatie onder controle gebracht. Het zitbotje van de zorgmedewerker blijkt door de val te zijn gebroken.
Omdat het een ziekenhuisopname betrof werd de arbeidsinspectie op de hoogte gesteld door de zorginstelling. Er kwam een inspecteur ter plaatse om een onderzoek in te stellen.
Tijdens het onderzoek concludeerde de inspecteur dat er geen sprake was van een overtreding van de Arbowet. Het slachtoffer was goed op de hoogte van alle kenmerken en eigenschappen van de cliënten. Ze had alle benodigde opleidingen gevolgd en was volledig gecertificeerd. De inspecteur handelde de zaak daarom zonder boeteoplegging af.