In de rubriek ‘Digitaal lesgeven’ leest u ervaringen van onze deelnemers en collega’s, hierbij kunt u denken aan docenten, examinatoren en onze onderwijskundige. Hoe ervaren zij het digitaal lesgeven? Collega’s denken samen met deelnemers in oplossingen en dat delen we graag. We hopen u op deze manier een ‘kijkje in onze keuken’ te geven.
Anneloes is als Mentor vaak aanwezig bij scriptieverdedigingen. Binnen de huidige maatregelen omtrent het coronavirus is het niet mogelijk om op locatie een scriptieverdediging te laten plaatsvinden. Deze worden digitaal verzorgd. Anneloes deelt graag haar bevindingen.
Je komt aan het einde van je HVK opleiding. Bijna 2 jaar lang (of soms nóg langer) heb je keihard gewerkt: iedere week op locatie lessen gevolgd, deelgenomen aan bedrijfsbezoeken en alle opdrachten en examens met een voldoende afgerond. Als kers op de taart mag je dan je scriptie, waarin ook de nodige tijd en energie zitten, presenteren en verdedigen om daarna met trots te kunnen zeggen ‘Ik ben HVKer!’. Maar dan opeens… komt het Corona-virus om de hoek kijken. Wat nu?! Moet ik nu echt wachten tot dit achter de rug is en we weer fysiek bij elkaar mogen komen?!
Binnen Kader is natuurlijk niet stilgezeten deze laatste weken. Ook wij hebben gekeken naar mogelijkheden om HVKers in opleiding ook nu, in tijden van Corona, te laten afstuderen, HVKer te laten worden. En we hebben een mogelijkheid gevonden: ‘Gewoon’ via Ms Teams.
De kandidaat ontvangt van de opleidingscoördinator enkele dagen voor de verdediging een instructie over de werkwijze op deze dag én een uitgebreide handleiding van Ms Teams, met daarin o.a. de uitleg over het delen van een PowerPoint presentatie. Als mentor zorg ik ervoor dat de examinatoren worden uitgenodigd via een link in Ms Teams. Van de opleidingscoördinator ontvang ik de emailadressen en telefoonnummers van de kandidaten, zodat ik ze, als de techniek is getest door de examinatoren en de mentor onderling, kan uitnodigen in Ms Teams. Het is mijn taak als mentor om de link voor deelname aan Ms Teams te versturen naar de kandidaat en hem/haar vervolgens te bellen om te checken of de link is ontvangen én uiteraard alvast heel veel succes te wensen.
En ja, natuurlijk is het soms even spannend of de techniek werkt zoals we dat willen, maar dat is iets waar de kandidaat zich geen zorgen over hoeft te maken. Dat is mijn taak als mentor op dat moment. Mocht dit problemen geven, moet ik het oplossen (of de juiste persoon hiervoor inschakelen). Een extra taak voor mij als mentor, maar die taak zie ik als een mooie aanvulling op dit moment. Want hoe mooi is het om ook nu, rondom alle Corona-perikelen, jezelf tot HVKer te kunnen kronen.
De presentatie wordt vervolgens gegeven vanachter de laptop en aangehoord door de examinatoren en de mentor en evt. andere door de kandidaat genodigden. Net als bij de fysieke presentatie en verdediging heeft de kandidaat ook nu 15 minuten de tijd voor de presentatie en is het daarna aan de examinatoren om gedurende 25 minuten vragen te stellen. Na het afronden van deze onderdelen wordt de kandidaat verzocht de bijeenkomst te verlaten. Dit is het moment voor de examinatoren om het eindcijfer te bepalen.
Na het vaststellen van het eindcijfer mag ik de kandidaat opnieuw bellen met het verzoek nogmaals deel te nemen aan de bijeenkomst.
En dan… het eindresultaat! Altijd een spannend moment, zowel fysiek als digitaal! Maar dan blijkt dat we ook blijdschap (en helaas ook soms teleurstelling) digitaal kunnen delen. De ‘schouderklopjes’, ‘high-fives’ en ‘boksen’ moeten we nog even bewaren voor over een paar maanden, maar ook woorden en gezichtsuitdrukkingen kunnen emoties laten zien en horen. En dat is nu precies wat het mentorschap zo mooi maakt!
Natuurlijk blijft het jammer dat we het diploma én de fles bubbels niet persoonlijk kunnen overhandigen… Maar de titel ‘HVK’ kan gelukkig ook gewoon digitaal ‘overhandigd’ worden!
Wilt u weten hoe een digitale lesdag er uit ziet? Download dan de factsheet digitaal lesgeven. Download factsheet >