Waarom is communicatie cruciaal voor de Arbo-professional? Jantine Nollen legt uit!

Herken je dat? Er zijn veiligheidsrisico’s die dringend aangepakt moeten worden. Om dit voor elkaar te krijgen, moet je de directie overtuigen van de noodzaak tot investering in extra veiligheidsmaatregelen. Tegelijkertijd moet je de medewerkers op de werkvloer betrekken en motiveren om de nieuwe maatregelen in de praktijk uit te voeren. Beide groepen hebben andere belangen en perspectieven. Zo wil de directie weten hoe de kosten zich verhouden tot de baten, terwijl de medewerkers bezig zijn met hoe de veranderingen hun dagelijkse werkzaamheden beïnvloeden. Hoe pas jij je communicatie aan, zodat zowel de directie als de werkvloer achter jouw plannen staan? Dat is wat je leert in onze training Effectief Communiceren voor Arbo-professionals.

Goede communicatie is voor jou als Arbo-professional onmisbaar om de veiligheid binnen organisaties te versterken. Hoe overtuig je zowel directie als medewerkers van het belang van veiligheid? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap echt aankomt? Jantine Nollen, docent van de training Effectief communiceren voor Arbo-professionals bij Kader Academy, vertelt over de grootste communicatie-uitdagingen voor Arbo-professionals en hoe de training professionals helpt om hun impact te vergroten.

Wat zijn de grootste communicatie-uitdagingen voor Arbo-professionals?

"Arbo-professionals bevinden zich vaak in een positie waarin ze meerdere belangen moeten afwegen," legt Jantine uit. "Enerzijds moeten ze het management overtuigen om te investeren in veiligheid, anderzijds moeten ze de werkvloer motiveren om veilig gedrag te vertonen.”

Een ander groot obstakel is dat Arbo-professionals vaak worden gezien als de 'politieagent' op de werkvloer. “Het is daarom belangrijk dat je leert om overtuigend te adviseren en constructieve feedback te geven zonder belerend over te komen.”

Je wilt immers dat veiligheid écht gaat leven en niet alleen van de arbo-professional is en blijft, maar ook tussen de oren van de medewerker en het management gaat zitten. Wetgeving is en blijft belangrijk. Dat is het uitgangspunt, maar als arbo-professional constant wijzen op de wetgeving en dus als politieagent optreden leidt vaak niet tot de gewenste verandering ten aanzien van veiligheid op de werkvloer.

Overtuigend adviseren en omgaan met weerstand

Tijdens de training ligt de nadruk op het overtuigend brengen van adviezen en het omgaan met weerstand. “We gaan aan de slag met het ontwikkelen van natuurlijk gezag. Je leert jouw eigen sterke punten in te zetten in de communicatie met de ander. Hierdoor zal de samenwerking verbeteren,” zegt Jantine.

De training biedt praktische handvatten om daadkrachtig en doortastend te communiceren, zelfs in moeilijke gesprekken. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat de boodschap moet aansluiten bij de behoeften ten aanzien van communicatie, van degene met wie jij in gesprek bent. "Wat bij de één werkt, werkt niet per se bij de ander," zegt Jantine. "Daarom is het cruciaal om je communicatie af te stemmen op de persoon tegenover je."

Persoonlijke leerdoelen en praktijkgerichte oefeningen

Wat de training bijzonder maakt, is de persoonlijke aanpak. “Voorafgaand aan de training vragen we deelnemers om hun persoonlijke leerdoelen op te schrijven,” vertelt Jantine. Tijdens de training wordt hier gericht aandacht aan besteed. Ook is er bewust gekozen voor een opzet met twee trainingsdagen, met enkele weken ertussen. "Op deze manier kunnen deelnemers de nieuwe vaardigheden in de praktijk brengen en tijdens de tweede dag reflecteren op hun ervaringen."

De training is praktijkgericht, met veel interactieve oefeningen. "We oefenen met gesprekstechnieken, zoals luisteren, samenvatten en doorvragen, maar ook met het geven en ontvangen van feedback. Elke oefening wordt geëvalueerd: wat ging goed, wat kan beter? Zo leren de deelnemers niet alleen van mij, maar ook van elkaar."

Wat heb je aan deze training?

Na twee dagen gaan de deelnemers naar huis met een bak aan kennis en ervaring op het gebied van communicatie. "Het doel is dat ze lastige gesprekken niet langer uit de weg gaan en effectief kunnen schakelen tussen verschillende gesprekspartners," aldus Jantine. "Ze leren bijvoorbeeld hoe ze beter kunnen luisteren, op de juiste manier feedback geven en weerstand ombuigen naar nuttige en bruikbare gesprekken."

Ook wordt er stilgestaan bij persoonlijke ontwikkeling. “Ze leren niet alleen hoe ze anderen kunnen overtuigen, maar worden zich ook meer bewust van hun eigen sterktes en valkuilen. Het gaat dus niet alleen om beter communiceren, maar ook om zelfbewuster te worden.”

Waarom deze training volgen?

"Als je echt impact wilt maken als Arbo-professional, is deze training een cadeautje voor jezelf," zegt Jantine enthousiast. "Je leert hoe je je boodschap helder overbrengt, draagvlak creëert en effectiever samenwerkt. Bovendien zijn het twee ontzettend leerzame én leuke dagen, waarin veel ruimte is voor interactie en persoonlijke aandacht."

Kortom, de training Effectief communiceren voor Arbo-professionals helpt je om je communicatieve vaardigheden naar een hoger niveau te tillen, zodat je meer impact kunt maken in je rol. Sta je voor uitdagingen in het overtuigen van zowel management als medewerkers? Dan is deze training dé manier om je verder te ontwikkelen en zelfbewuster om te gaan met je werk.

Wil je alles weten over deze training?

Download onze brochure

Download onze brochure en ontvang alle informatie die je nodig hebt om goed voorbereid deze training in te gaan. Denk aan alle behandelde onderwerpen, de toegevoegde waarde voor jou en voor je organisatie!

Brochure downloaden
Stel een vraag

Contact

Velden met een * zijn verplicht