Arbo

Wat is de checklist voor integriteit?

De checklist voor integriteit omvat richtlijnen en procedures voor meldingen, vertrouwelijkheid, vooronderzoek, feitenonderzoek en opvolging van uitkomsten binnen organisaties.

Opstellen onderzoeksprotocol

  • Denk bij het opstellen van een onderzoekprotocol aan instemming van de OR.
  • Zie het onderzoek als schakel in het bredere integriteitsbeleid.
  • Zorg voor een goede rollenscheiding tussen de verschillende actoren die bij het onderzoek zijn betrokken, in het bijzonder de vertrouwenspersoon, feitenonderzoeker, hr­deskundige/juridisch adviseur, de werkgever en de integriteitscoördinator.
  • Maak duidelijke afspraken over de rol van de integriteitscoördinator bij het onderzoek.

Meldingen

  • Er zijn verschillende soorten meldingen denkbaar, zoals:
    • misstanden die het maatschappelijk belang raken (o.b.v. Wet Huis voor klokkenluiders);
    • integriteitsschendingen (o.b.v. organisatie code en arbeidsrecht);
    • ongewenste gedragingen (o.b.v. klachtenregeling en Arbowetgeving).
  • Stel een vertrouwenspersoon aan die op deze aspecten deskundig is.

Meldroutes

  • Er zijn verschillende meldroutes wenselijk, bijvoorbeeld:
    • leidinggevende en vertrouwenspersoon;
    • intern meldpunt of geautomatiseerd meldsysteem.
  • Zorg dat de medewerkers weten welke opties/routes er zijn.
  • Zorg dat de melding snel naar het juiste adres wordt doorgeleid.

Bij ontvangst van een melding

  • Stuur direct een schriftelijke ontvangstbevestiging van de melding.
  • Voer snel een persoonlijk gesprek met de melder en wijs deze op de rol van de vertrouwenspersoon.
  • Wees alert op (het risico van) benadeling van de melder en wijs hem op het bestaan van het Huis voor Klokkenluiders.
  • Blijf communiceren met de melder en informeer hem over belangrijke stappen.

Vertrouwelijkheid en anonimiteit

  • Houd de kring van mensen die op de hoogte zijn van de melding zo beperkt mogelijk.
  • Ook de melder zelf respecteert de vertrouwelijkheid van de melding.
  • Werkgever mag de melder geen geheimhoudingsovereenkomst laten tekenen.
  • Anoniem melden kan via de vertrouwenspersoon.

Inschatting en vooronderzoek

  • Toets de melding aan de zeven criteria.
  • Soms is vooronderzoek nodig om de melding beter in te kunnen schatten.
  • Pas op: vooronderzoek kan mogelijke betrokkene(n) alarmeren.
  • Melders die bewust onjuiste informatie melden/openbaar maken, kunnen gestraft worden.

Acties bij feitenonderzoek

  • De OR moet eerder ingestemd hebben met onderzoektargets en ­middelen (bijvoorbeeld bedrijfstelefoon, dienstwagen, e­mail, cameratoezicht).
  • Stel gegevens veilig, maar houd rekening met privacyaspecten en betrek de functionaris gegevensbescherming.
  • Soms zijn ordemaatregelen als schorsing noodzakelijk.
  • Het hangt van de situatie af wanneer leidinggevende, melder en betrokkene geïnformeerd kunnen worden over het onderzoek.

Feitenonderzoek op basis van opdracht

  • Onderzoek kan verricht worden door interne of externe feitenonderzoekers, deskundigheid staat voorop.
  • Aan het onderzoek ligt altijd een gespecificeerde opdracht ten grondslag, met daarin afspraken over inhoud (onderzoeksvraag) en proces (onderzoeksaanpak).
  • Zorgvuldigheid, onafhankelijkheid, proportionaliteit en subsidiariteit zijn belangrijke eisen waaraan onderzoek moet voldoen.
  • Hoor en wederhoor zijn van belang om voorlopige onderzoeksbevindingen te toetsen/ bij te stellen; geef inzage in (een onderdeel van) het feitenrelaas.

Uitkomsten van het onderzoek

  • Werkgever, daarin bijgestaan door de hr­afdeling, velt een oordeel over het rapport in termen van mogelijke consequenties en maatregelen.
  • Werkgever houdt rekening met eventuele verzachtende omstandigheden.
  • Betrokkene en melder worden geïnformeerd over uitkomsten van het onderzoek en te nemen maatregelen.
  • Waar mogelijk wordt intern en extern gecommuniceerd over de kwestie en worden er preventieve lessen uit getrokken.

Gerelateerde opleidingen

  • Overige arbo
Bekijk opleiding
  • Overige arbo
Bekijk opleiding