Arbo

Wat is een arbobeleid?

De plaats waar beschreven staat wie wat doet op het gebied van preventie en arbeidsomstandigheden.

  1. Een goed Arbobeleid heeft de volgende onderdelen:

    • Een missie of visie van het management
    • Heldere doelen die passen bij het bedrijf
    • Een beschrijving wie waar verantwoordelijk voor is

    Het gaat dus om zaken als: Wie maakt de risico-inventarisatie? Wie is verantwoordelijk voor het bedrijfsnoodplan? Hoe werken we samen met een bedrijfsarts of Arbodienst? Welke overlegstructuren zijn er? Wat doet de preventiemedewerker?

    Zo doe je het!

    Betrek iedereen die een rol heeft bij het opstellen van het beleid. Begin met doelen en of ambities en formuleer deze samen. Zorg dat de verantwoordelijkheid voor een thema op een logische plek komt binnen de organisatie. En heel belangrijk…betrek de medewerkers (ook leidinggevenden) door de ondernemingsraad input te laten geven op dit beleid.

    Tips en Trics

    Vergeet niet het management te betrekken! Deze heeft immers de eindverantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf.

    Werk samen met alle partijen en laat verantwoordelijkheid waar die hoort.

    Pas het beleid aan zodra doelen gerealiseerd zijn of er nieuwe doelen ontstaan… denk bijvoorbeeld aan het binden van medewerkers of een leeftijdsbewust personeelsbeleid.

    Schrijf het beleid in heldere taal voor de medewerkers en zorg dat medewerkers het begrijpen.

Gezondheidsbeleid

Dit document krijg je omdat wij het belangrijk vinden dat je met plezier werkt. Met plezier, maar ook op zo een manier dat je gezond blijft. We denken namelijk dat als dit het geval is onze klanten goed geholpen worden en we met elkaar zorgen voor een goede sfeer. Dit komt iedereen ten goede!

De manier waarop we dit willen bereiken zien we als volgt:

De werkgever is de eindverantwoordelijke als het gaat om jouw gezondheid op het werk. Daarom kun je samen met ons bepalen welk werk het beste bij je past. Heb je behoefte aan afwisseling kijk dan hoe je dit samen met je collega’s kunt regelen. Zie je dat iemand het erg druk heeft of moeite heeft met een taak; help dan. De gedachte is immers dat we samen zorgen voor een gezonde en prettige werkplek.

De Preventiemedewerker is een aanspreekpunt als het gaat om vragen, problemen of suggesties ter verbetering. Binnen deze vestiging is ……. je aanspreekpunt. Of je nu iets gezien hebt wat niet veilig is, een deur die klemt of een ander aandachtspunt, meld dit dan bij de preventiemedewerker. Als je in dienst komt krijg je voorlichting over hoe het hier werkt. Als je nieuwe taken gaat uitvoeren doe je dit nadat iemand die ervaring heeft jou heeft geïnformeerd over de manier van werken.

We hebben een bedrijfsarts waarvan we hopen dat we die niet nodig hebben. Als je niet kunt werken omdat je ziek bent, neem dan contact op en we kijken hoe we je kunnen helpen. Als je je zorgen maakt is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Bij langdurige ziekte en klachten door je werk kun je de bedrijfsarts natuurlijk bezoeken. Dit is de naam en het adres van onze bedrijfsarts:

Alle verbeterpunten worden geplaatst in het verbeterplan (in andere bedrijven noemt men dit het plan van aanpak van de risico-inventarisatie). Wij willen dat je altijd om je heen kijkt of er zaken zijn dit niet goed zijn of beter kunnen. Onveilige zaken lossen we in principe direct op. Soms echter kan het zo zijn dat een verbetering vraagt om een echte investering. Dan gaan we kijken wanneer dit kan plaatsvinden. Technische zaken meld je bij……
Andere zaken bij de preventiemedewerker.

Eén maal per jaar controleren we de belangrijkste technische materialen zoals de machines en de liften. Ook doen we dan een ontruimingsoefening en kijken we of de bedrijfshulpverlening goed functioneert. We maken afspraken met de andere bewoners van ons pand over de manier waarop we omgaan met brand, insluiping of andere calamiteiten.

Als je merkt dat de sfeer ergens niet goed is omdat iemand zich gedraagt op een manier die niet past, zien we graag dat je iemand hier op aanspreekt. Gaat het dan toch nog door, meld het dan bij de vertrouwenspersoon. Deze kan je helpen bij het oplossen.

De personeelsvertegenwoordiging vormen we met elkaar. Als we grote vernieuwingen gaan doorvoeren op het gebied van het werk dan bespreken we dit met elkaar. We proberen dan tot instemming te komen over deze veranderingen. Ieder jaar komen we minimaal een keer bij elkaar om te kijken hoe het loopt en wat er beter kan.

Gerelateerde artikelen