Arbofabels over psychosociale arbeidsbelasting

Psychosociale arbeidsbelasting heeft alles te maken met de mentale belasting die werknemers ervaren als gevolg van de omstandigheden op de werkvloer. Het gaat hierbij om belasting die wordt veroorzaakt door zowel sociale als psychische factoren. Je kunt hierbij denken aan dingen als: werkdruk, pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, geweld, agressie en intimidatie. Er bestaan een hoop fabels en misverstanden over psychosociale arbeidsbelasting. In deze rubriek behandelen we er maandelijks eentje.

De grenzen van de ongewenste omgangsvormen agressie en geweld, pesten en discriminatie en seksuele intimidatie zijn per persoon verschillend en hierdoor zijn de grenzen moeilijk aan te geven. Wat voor de één een onschuldige opmerking is, kan door de ander gezien worden als bijvoorbeeld pesten of een andere ongewenste omgangsvorm.

De eerste fabel die we behandelen is: je mag medewerkers niet blootstellen aan ongewenst gedrag. In de praktijk zouden we dit graag zo zien, de werkelijkheid is echter anders. Er zijn vele beroepen waarin we weten dat medewerkers te maken krijgen met ongewenst gedrag. Denk hierbij aan functies met veel externe contacten zoals baliemedewerkers, in de horeca of beveiligers. Ook in winkels, als verkeersregelaar of in de zorg heeft men veel te maken met verschillende vormen van intimidatie of agressie.

In de praktijk is het erg lastig om ongewenst gedrag in zijn totaliteit uit te bannen. De grenzen blijven namelijk troebel. Waar de één kan glimlachen om een opmerking, of dit ziet als onschuldig, kan het voor de ander hard en kwetsend binnenkomen.

Ieder bedrijf moet een beleid hebben op werkdruk en ongewenste omgangsvormen, zo stelt de Arbowet. Hoe zet je zo’n beleid op? Waar begin je uberhaupt? Dat zijn zaken die je leert in de cursus Effectief beleid op psychosociale arbeidsbelasting die onze partner Etop aanbiedt!

Het succes van een organisatie valt en staat met het welzijn van haar medewerkers en dus is het erg belangrijk dat iedereen zich prettig voelt op de werkvloer. Mocht dit onverhoopt niet zo zijn kan een vertrouwenspersoon uitkomst bieden. Een vertrouwenspersoon kan medewerkers adequaat opvangen, begeleiden en adviseren bij hun vraagstukken over integriteitskwesties of ongewenst gedrag problematiek. Alles weten? Download dan hieronder onze brochure.

Download brochure

Download hier de brochure van onze opleiding tot vertrouwenspersoon en ontvang alle informatie over de opleiding die je nodig hebt.

Download brochure
Actueel

Onze nieuwste artikelen

12/06/2024

RIVM breidt lijst met potentieel 'Zeer Zorgwekkende Stoffen' uit

Lees verder
12/06/2024

Een tatoeage op het werk: hoe zit dat?

Lees verder
12/06/2024

Derde van de Nederlandse woningen heeft Energielabel A

Lees verder
Stel een vraag

Contact

Velden met een * zijn verplicht